Om vår historia

Om Trelleborgs Allehanda och Gota Media

Trelleborgs Allehanda

Trelleborgs Allehanda är en liberal morgontidning som utkommer helgfria tisdagar, torsdagar och lördagar.

Nätupplagan – trelleborgsallehanda.se – utkom första gången i juli 2001.

Tidningens spridningsområde är Trelleborg och Vellinge kommuner.

Trelleborgs Allehanda har funnits i Trelleborg sedan den 4 oktober 1876. Under åren har tidningen bytt lokal vid ett flertal tillfällen och huserar numera på CB Friisgatan.

Trelleborgs Allehanda föddes ur askan från insomnade Trelleborgs Posten. Tidningen utkom inledningsvis varje lördag och onsdag och bestod av fyra sidor.

Tidningens förste redaktör hette Fridolf Björling och var förutom tidningsman även känd på Söderslätt som poet. Fridolf Björling lämnade Trelleborgs Allehanda 1881 sedan han kommit på kant med ägarna Adolph Sandberg och Carl Herman Jönsson. I stället startade han en konkurrerande tidning – Sydkusten.

Ägarparet gick skilda vägar 1902. Adolph Sandberg valde att stanna medan Carl Herman Jönsson sjösatte Trelleborgs Annons- och Nyhetstidning.

Trelleborgs Allehanda förblev i Adolph Sandbergs ägo tills typografen Nils Ohlsson från Trelleborgs Tidningen köpte loss tidningen 1907. Med detta fick också tidningen sin liberala profil.

Några år in på 1920-talet blev Allehanda också en sexdagarstidning.

Tidningen stannade i släkten Ohlssons hägn ända fram till 1980 när Sydsvenska Dagbladet köpte loss Trelleborgs Allehanda, tryckeriet och dåvarande lokalerna på Östergatan.

Tio år senare bildade tidningen ett gemensamt bolag med Ystads Allehanda och kom senare att ingå i Skånemedia tillsammans med Kristianstadsbladet och Ystads Allehanda. I dag ingår Trelleborgs Allehanda i Gota Media.

2017 övergick Trelleborgs Allehanda till att bli tredagarstidning.

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Martin Falkenby.

Gota Media

Trelleborgs Allehanda ingår i Gota Media – en koncern vars varumärken täcker mediemarknaden i drygt 40 kommuner i västra och sydöstra Sverige.

Gota Media tar avstamp i sin publicistiska värdegrund och i uppdraget från ägarna att spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv. Metoden är klassisk journalistik; nyhetsförmedling, opinionsbildning, information, granskning och folkbildning. Med stark lokal närvaro och nära relationer med läsare, kunder och andra aktörer erbjuder koncernens varumärken effektiv och relevant marknadskommunikation för näringsliv och handel.

Koncernen ägs av två stiftelser som betonar långsiktighet i ägandet och behovet av fria pressröster.

Läs mer om Gota Media